Koleksi Peribadi . Semua barangan dan duit adalah tulen

ADA LEBIH KURANG 900 KEPING DUIT SYILING DAN 200 NOTE KERTAS LAMA DAN BARU DARI SELURUH DUNIA.
Semua fakta tentang duit ini saya perolehi dari buku Warisan Matawang di Tanah Melayu keluaran Muzium Matawang Bank Negara dan buku-buku tentang matawang dunia serta sumber yang sah.

Tuesday, January 4, 2011

Duit Syiling East India Company - Queen Victoria

Queen Victoria (1837–1901)

Bernama lengkap Alexandrina Victoria, Ratu Victoria yang bertakhta selama 63 tahun dan 7 bulan merupakan ratu terlama dalam sejarah Britania, melebihi ratu/raja yang ada hingga saat ini. Victoria mewarisi takhta sepeninggal pamannya, Raja William IV, di saat ia baru berumur 18 tahun. Zaman pemerintahannya yang dikenal dengan Victorian Era dikenal dengan berkembangnya Britania Raya secara pesat di bidang industri, politik, ilmu pengetahuan, dan militer, juga berkembangnya wilayah jajahan Britania Raya di seluruh benua hingga mencapai puncaknya. Meskipun Britania Raya sudah mengadopsi monarki konstitusional, peran simbolik Ratu Victoria sangatlah penting sebagai pemersatu bangsa-bangsa Britania Raya dan seluruh wilayah jajahannya. Ratu Victoria juga dikenal sebagai peletak dasar-dasar moral dan etika bagi para anggota keluarga kerajaan. Ratu Victoria meninggal pada tahun 1901 dalam usia 81 tahun, dan kemudian mewariskan takhtanya kepada anaknya, Edward VII.

Duit ini digunakan semasa penempatan British di Pulau Pinang, Melaka dan Singapura yang dikenali sebagai Negeri-negeri Selat ( Straits Settlements) dan berpengkalan di India yang dikenali  East India Company 



1 comment: